***نسیم معرفت***
سلام علیکم
جناب استاد سعادت میر قدیم دامَت اِفاضاتُه
سؤالِ یکی از برادران ایمانی را برای پاسخ خدمت شما تقدیم می کنم .
راجع به ازلی بودن ائمه و پیامبر (ع) و یا اول و آخِر و ظاهر و باطن بودن آنها که مشابه صفات الهی میباشد بفرمایید آیا اظهار چنین صفاتی غُلُوّ نیست؟ اگر فرضا آنها از نور الهی خلق شده اند می توان چنین نتیجهای گرفت ؟ بالاخره آنها مخلوق هستند یا نه ! و اینکه ذکر شده ما از اسماء حُسنی هستیم چطور قابل تطبیق با خود صفات و ذات الهی می باشد؟ اگر چنین باشد در مورد خلقت انسانها هم که خدا از روح خودش در ما دمیده پس ما هم باید روحمان ازلی باشد ! در نهایت اینکه اگر به چنین مواردی معتقد نباشیم وضعیت ایمانی به کجا ختم می شود زیرا این موارد جزو اصول دین نمی باشد, در صورت جوابگویی کمال تشکر را دارم ، موفق باشید.
به نام خدا
سلام علیکم
پاسخِ سؤال را به نحو اختصار عرض می کنم :
بزرگان و صاحب نظران در رابطه با ازلیّت و ابدیّت ، در مَباحِث کلامی و فلسفی و عرفانی در کُتب خود به بیان های مختلف به آن پرداخته اند . ازلیّت و ابدیّتِ بِالذّات که از صفات ذاتی حقتعالی می باشد آن است که حقتعالی چون واجب الوجوب بالذات است لذا مسبوق به عدم نیست پس ازلی است و نیز ملحوق به عدم نیست پس ابدی می باشد و چون نه مسبوق به عدم و نه ملحوق به عدم است لذا سرمدی است . خداوند ازلی است یعنی ( «از» ندارد و ابتدایی برای او نیست) و ابدی است یعنی ( «تا» ندارد و انتهایی برایش نیست) و هر موجودی که «از» و «تا» ندارد سرمدی است و سرمدیت فقط و فقط از آن خدای تَبارَکَ وَ تَعالَی می باشد و هیچ موجود دیگری شایسته سرمدیّت نیست . بعد از بیان این مطلب و فهم درست آن عرض می شود که اگر در روایات و آیات و یا کلام بزرگان مطالبی و جملاتی دال بر ازلیت و ابدیت اهل بیت «علیهم السلام» و انوار مقدسه آنها است حتما ازلیّت و ابدیّت بِالعَرَض و تَبَعِی مراد است نه ازلیت و ابدیت بِالذّات . و اما اینکه بر اساس روایات وارده ، اهل بیت «علیهم السلام» اَسماءُ الحُسنَی خوانده شده است تبیین و تشریح و فهم آن منوط به بیان مقدماتی است .... اگر اسم از وسم باشد که بهمعنای آیت و نشانه و علامت و اثر است ، همه پدیده های عالَم هستی به نوعی و یا به واقع اِسم و یا اِسمُ الله هستند که خدا را نشان می دهند و از آثار او هستند و به قول علامه شهید مطهری : (عالم جهت و فِلِش به سوی خدا است و او را نشان می دهد) و اگر اسم به معنای سُمُوّ و رفعت باشد دراین صورت همه پدیده های هستی به نوعی به اندازه خود بیانگر رفعت و عظمت خداوند تبارک و تعالی می باشد که در این صورت اسم از مقوله لفظ و مفهوم نمی باشد . راغِب اصفهانی در مُفرداتش می فرماید : ( وَ أَصلُهُ «یَعنِی اَصلُ کَلِمَةِ اِسم» مِنَ السُّمُوِّ وَ هُوَ الَّذِی بِهِ رُفِعَ ذِکرُ الْمُسَمَّى فَیُعرَفُ بِهِ قالَ اللهُ : بِسْمِ اللَّهِ) . ائمّه «علیهم السلام» و پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلّم» که انسان های کامل هستند و از نظر وجودی به صِرفُ الوُجُود و مَحضُ الوُجُود که خداوند می باشد نزدیک ترند به اعتبار حقیقت و مراتب وجود آنان ، مَظاهِر اَتَمِّ صفات و اسمای حُسنای الهی هستند و هر آنچه از صفات و کمالات در حضرت پروردگار بِالذّات است در انسان کامل بِالعَرَض وجود دارد مگر اُلُوهِیّت که فقط از آنِ اَلله است و به قول آیت الله بهجت «رحمت الله علیه» که به این مضمون فرمودند که فرق اهل بیت «علیهم السلام» با خداوند آن است که خداوند خالق است و اهل بیت «علیهم السلام» مخلوقند . اول و آخِر بودن اهل بیت «علیهم السلام» هم بِالعَرَض است نه بِالذّات . هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ ... (سوره حدید آیه 3) یعنی خداوند اوّلی است که قبل از او اوّلی نیست و خداوند آخِری است که بعد از او آخری نیست . امام زین العابدین «علیه السلام» در صحیفه سجّادیه عرضه می دارد : اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلَا أَوَّلٍ کانَ قَبْلَهُ، وَ الْآخِرِ بِلَا آخِرٍ یکونُ بَعْدَهُ ... . ... اهل بیت «علیهم السلام» هم قبل از آنها و بعد از آنها موجودی غیر از خدا وجود ندارد که واجد و دربردارنده همه کمالات باشد . آنها یعنی اهل بیت «علیهم السلام» اوّل و آخِر و ظاهِر و باطِن هستند . در پایان عرض می شود : چون درک معارف الهیّه به توانایی ها و ظرفیت های خاص درونی و وجودی انسان ها بر می گردد و همه در یک سطح نیستند لذا التزام به این امور دقیق برای همه لازم نیست و برای کسانی که از شایستگی ها برخوردارند زیبنده و شایسته است . البته هر چیزی که تصحیح کننده پایه های اعتقادی و توحیدی باشد از نظر شرعی و عقلی موظّف به مطالعه و تحقیق به اندازه طاقت خود هستیم .
وَالسَّلام .
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
15 دی 1402 .
************************************
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برزنان برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
.: Weblog Themes By Pichak :.